Rôzne

Vedeli ste o nej? Prešovčania vymysleli MHD aplikáciu, čo uľahčuje cestovanie!

Aplikácia, ktorá v Prešove uľahčuje cestovanie s MHD. Takú vymysleli Prešovčania Marek Gogoľ a Matej Lukáč. Viac o nej prezradili v rozhovore.

Ilustračný obrázok k článku Vedeli ste o nej? Prešovčania vymysleli MHD aplikáciu, čo uľahčuje cestovanie!
6
Galéria

Prešovčania môžu pri cestovaní tunajšou MHD využívať aj zaujímavú aplikáciu. Pustili sa do nej Matej Lukáč a Marek Gogoľ, pričom uľahčuje informovanie o prichádzajúcich spojoch. Aplikácia má úspech, chalani dostávajú pozitívne ohlasy. Ako vlastne vznikala a ako funguje? Obidvaja nám to prezradili v rozhovore.

Prečo ste sa rozhodli vymyslieť aplikáciu k prešovskej MHD? Kedy prišla prvá pohnútka rozbehnúť to?

Matej: Bolo to niekedy vlani začiatkom septembra. Možno to bude znieť zvláštne, ale prvotným podnetom bolo dokončenie betónového podkladu na zastávkach. Keď som to prvýkrát videl, mal som z toho dobrý pocit, že už to s nami nebude v buse skákať. Konečne v meste urobili niečo pre nás, cestujúcich v MHD. A poďme to oplatiť. Odfotil som si na zastávke cestovný poriadok, aby som znova nevymýšľal koleso. Aplikácie v iných mestách sú štandardom, prečo práve v Prešove nie? Prečo by sme my mali byť pozadu? Nechcem sa však sťažovať, aj tak to nemá zmysel a nikomu to nepomôže. Chceme radšej veci riešiť – zjednodušovať – to je hlavná úloha IT. Začali sme teda od seba a opýtali sme sa – Ako vieme pomôcť?

Aká bola v tomto prípade tá najdôležitejšia úloha?

Matej: Najdôležitejšou úlohou z pohľadu návrhu dizajnu bolo vžiť sa do kože užívateľa, v tomto prípade cestujúceho. Aplikácia musela byť jednoduchá, aby jej rozumel každý užívateľ a pritom dosť detailná, aby zobrazila všetky podrobnosti o spojoch. V podstate sme potrebovali dostať ten kúsok papiera zo zastávky do digitálnej podoby a dynamicky ho meniť. Druhou a nemenej dôležitou úlohou bolo vytvoriť u nás ten správny hype – poďme to robiť, má to zmysel. Konzultovali sme to, až padla zhoda. Sadli sme si k tomu cez víkend a začali vymýšľať, kresliť, zefektívňovať to, čo už je v praxi zavedené. Výhodou bol fakt, že dennodenne jazdíme MHD a vieme, čo by nám cestovanie uľahčilo. Riešili sme efektivitu, že musíme to dať na menej klikov, toto zjednodušiť či odtiaľ toto vyhodiť. Počas jedného víkendu vznikli prvé návrhy, celá logika procesov a členenia aplikácie. Dostať aplikáciu od prvého návrhu do finálnej podoby trvalo asi mesiac. S odstupom času vidíme, že sa oplatilo pôvodný návrh vyladiť, teraz už robíme len menšie kozmetické zmeny.

Zdroj: nolimit Developers

Aké sú ohlasy cestujúcich?

Matej: Sú veľmi pozitívne a svedčia o tom, že sa aplikácia podarila. Na naše potešenie si našla miesto u užívateľov rôznych vekových skupín. Hodnotenia sú verejne dostupné napríklad v Play store alebo na našej pracovnej workflow nástenke. Aktuality z prostredia vývoja aplikácie zverejňujeme aj na našom facebooku.

Marek: U mňa bolo pôvodnou motiváciou pomôcť sám sebe. Každý deň cestujem MHD a hľadať časy spojov bolo veľmi náročné. Prečo si to teda nezjednodušiť? Až keď sme dostali aplikáciu do finálnej podoby, myslel som, že by mohla pomôcť aj iným cestujúcim s rovnakým problémom. Nakoniec sme ju teda publikovali a musím povedať, že sme urobili dobre. Šíri sa veľmi rýchlo a máme len samé pozitívne ohlasy a poďakovania.

Na akom princípe aplikácia funguje a čo všetko si užívateľ vďaka nej uľahčí?

Marek: Ak by som chcel odpovedať jednoducho, povedal by som, že si to uľahčí rovnako ako my. Cestujúci bude mať pri sebe vždy aktuálne cestovné poriadky. Ich spracovanie je prehľadné a pri ich prehliadaní užívateľ na smartfóne nemá z prstov zauzlené praclíky. Neoceniteľným bonusom sú pokročilé funkcie ako odpočítavanie času do najbližšieho odchodu môjho spoja, alebo presná GPS pozícia. Hlavne tie pozície cestujúci využije pri katastrofálnom stave dopravy v Prešove. Každý by si to mal odskúšať sám. Za akúkoľvek spätnú väzbu budeme vďační.

Zdroj: nolimit Developers

Ako dlho aplikácia vznikala a od ktorého dňa je oficiálne v prevádzke?

Matej: Odhadom to trvalo 3–4 mesiace. Od fotky plechovej zastávky až približne do októbra – decembra 2015. Verejnú premiéru mala aplikácia na komunitnej IT akcii Webelement, ktorá sa pravidelne koná v Prešove. V ten večer sme sa tam stretli s veľmi šikovným (aj) ITčkárom z Prešova, ktorému môžeme ďakovať za open data nášho mesta. Keď sme sa bavili o otvorených dátach, prišiel na rad aj prešovský Dopravný podnik. Na aplikáciu sme mali pozitívne ohlasy a chceli sme ju dostať na vyššiu úroveň. Vo veci bola hlavne podpora zo strany DPMP a to v rámci automatizácie zmien v cestovných poriadkoch a zverejnenie GPS polohy autobusov. Žiaľ, DPMP nemá žiadne open data k dispozícii. Aj napriek tomu sme sa však nevzdávali. Aplikácia vyšla presne 6.12.2015 ako darček na Mikuláša.

Čo je najväčšia výhoda tejto aplikácie?

Matej: Na to by mali odpovedať používatelia aplikácie, ja som zaujatý. Som zvedavý, čo by považovali na najväčšiu výhodu. Za mňa ale spomeniem hlavne jednoduchosť a prehľadnosť. Dali sme si záležať na tom, aby sa užívateľ dostal k presnej informácii na tri-štyri kroky. Väčšinou je to tak, že keď niečo vizuálne navrhnem, tak si ďalší chalani v tíme trhajú vlasy, že ako technicky vyriešia. Ale výzvy máme radi a musím povedať, že Marek to zvládol vynikajúco. Z funkcií by som vyzdvihol prepočet časov, odpočet meškaní, logiku pri GPS pozíciách, vizuálny tracking. Všetko sú to technicky náročné veci, ale ak sa chce, všetko sa dá.

Marek: Ak sa od aplikácie odosobním, tak zhrniem výhody ako jednoduché, rýchle, prehľadné zobrazenie informácii o spojoch. A najlepšia vychytávka, ktorú sme spustili len teraz v októbri, je podľa mňa presná poloha autobusov. Zistíte si podľa toho meškania a polohu autobusov na mape v reálnom čase.

Koľko užívateľov aplikáciu používa denne a koľko sa k nej pripojilo aspoň raz?

Matej: Aplikácia beží na troch platformách. V mobilných telefónoch s operačnými systémami Android a iOS a na webe www.mhdpo.sk. Celkový počet stiahnutí aplikácie spolu s využívaním webovej verzie sa momentálne pohybuje niekde na úrovní 4500 – 5000 ľudí. Číslo však stále lineárne rastie.

Zdroj: nolimit Developers

Máte plány aj do budúcnosti aj na ďalšie aplikácie v rámci Prešova? Ktorých odvetví by sa mohli týkať?

Matej: Dnes je taký nepekný trend. Za každú cenu tlačiť všetko do appiek a do mobilu. To ozaj nechceme. Musí to mať najmä zmysel. Ak budeme mať pocit, že je niekde priestor na výrazné zlepšenie, alebo uvidíme dopyt od ľudí si nejako uľahčiť život aplikáciou, tak sa radi do toho pustíme. Čo sa týka Prešova, už nejaký čas uľahčujeme komunikáciu s mestom cez našu aplikáciu Livechatoo. Momentálne ju používa už aj prešovská VUC. V podstate ide o komunikáciu občana s mestom cez jednoduchú webovú službu, bez toho aby musel niekam chodiť alebo volať.

Musím potvrdiť, že Livechatoo je ozaj pomocníkom. Vráťme sa ale k MHD. Ktorý spoj podľa vašich skúseností mešká v Prešove najčastejšie a najdlhšie?

Matej: Ja bývam v Ľuboticiach a cítim to hlavne na linke číslo 28. Ide cez Šváby a už na prvej križovatke na tomto sídlisku sa zasekne v zápche. Ešte nedávno bol DPMP presný, za čo mu patrí zaslúžená pochvala. Vieme, že za tie meškania v zásade nemôže a nakoniec si všetko aj tak zlízne vodič. Dôležité je odstrániť príčinu meškaní a nie nadávať za ne vodičom. Staré cesty sú upchaté, nové sa nestavajú a áut pribúda. Meškania sú výsledkom toho, že za posledných 15 rokov v Prešove pribudli nové cesty, ktoré spočítame na prstoch jednej ruky. Takže vodiči autobusov by prišli načas, ak by mali po čom prísť. Našou aplikáciou sa snažíme túto situáciu ako tak zmierniť a vyhnúť sa zbytočnému čakaniu pri cestovaní.

Marek: Podľa mojich informácií najviac meškajú spoje, ktoré prechádzajú cez zastávku Škára, smer na Sekčov, Šváby. Napríklad 28.11.2016 boli meškania na Škáre pri linkách 4 a 8 aj viac ako hodinové.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Prešova a okolia.

foto: ilustračné

Pomôcka pre pasažierov: Prešovčania vymysleli aplikáciu pre MHD cestovanie
6
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie