Ľubomír Hudačko Komunálne voľby

Transparentnú kampaň má len 1 kandidát! A Majerský pohorel. Ako obstáli konkurenti?

Kampane kandidátov pred blížiacimi sa voľbami zaplavili ulice miest a obcí. Kto v hodnotení transparentnosti pohorel a kto dostal najlepšiu "známku"?

Ilustračný obrázok k článku Transparentnú kampaň má len 1 kandidát! A Majerský pohorel. Ako obstáli konkurenti?
Zdroj: TASR/Milan Kapusta

Transparentnosť prebiehajúcich predvolebných kampaní hodnotil Transparency International Slovensko (TIS). Skúmali kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob ich financovania, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi a jeho kampani.

„Zisťovanie ukázalo nízku mieru transparentnosti zápolenia politikov. Hodnotenie „Transparentná kampaň“ bolo udelené len jedenástim z celkovo 98 hodnotených kandidátov. Až tretina väčších kampaní je netransparentných, pri polovici prevládajú výhrady,“ konštatuje TIS.

TOP kampane

Najlepšie v hodnotení obstála nezávislá kandidátka na post primátorky Banskej Bystrice Diana Javorčíková, primátor hlavného mesta Matúš Vallo a vicežupan Banskobystrického kraja Ondrej Lunter.

Zelenú nálepku transparentnej kampane získali aj primátor Trnavy Peter Bročka (75,4%), kandidát na nitrianskeho župana Branislav Becík (75,4%), kandidátka na primátorku Prešova Zuzana Bednárová (75%), bratislavský župan Juraj Droba (74,1%), nitriansky primátor Marek Hattas (74,1%), žilinský primátor Peter Fiabáne (70,8%), kandidát na primátora Nitry Igor Kršiak (70,8%) a trenčiansky župan Jaroslav Baška (70%).

Čo taja?

Z predstaviteľov najvýznamnejších samospráv sú na opačnej strane prešovský župan Milan Majerský (25,9%), nitriansky župan Milan Belica (38,6%) a žilinská županka Erika Jurinová (39,3%), ktorých kampane boli vyhodnotené ako netransparentné.

„Kampane Majerského a Jurinovej nie sú viditeľné, nakoľko nemajú vlastné transparentné účty a na účtoch ich materských strán nemajú vyznačené výdavky. Majerského KDH, aj Jurinovej OĽaNO navyše kampaň zahmlilo súhrnnými platbami do mediálnych agentúr. Belica na svojom účte tají, čo si objednáva a komu za to platí,“ tvrdí Transparency.

„Z nášho sumarizovania transparentných účtov vyplýva že, kandidáti na kampane pred spojenými voľbami minuli už minimálne 6,5 milióna eur, čo je pre ilustráciu tretina z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020,“ konštatuje Transparency International Slovensko.

Hodnotenie transparentnosti kampaní podľa TIS

Župné voľby:

Meno kandidáta Hodnotenie + percentuálne skóre
Milan Mazurek s výhradami, 45,5%
Michal Kaliňák netransparentná, 38,3 %
Ingrid Tomková netransparentná, 30,2 %
Ján Bync netransparentná, 26,7 %
Milan Majerský netransparentná, 25,9%
Patrícia Reváková netransparentná, 20,8 %

Kampane Filipa Kuffu, Jozefa Mihalčina, Ľubomíra Goliaša a Michal Biganiča neboli hodnotené pre nedostatok dát.

Miestne voľby:

Meno kandidáta Hodnotenie + percentuálne skóre
Zuzana Bednárová transparentná, 75 %
Martin Eštočák s výhradami, 67,5 %
František Oľha s výhradami, 66,7 %
Ján Andrejko s výhradami, 60 %
Patrik Benčík s výhradami, 59,6 %
Artúr Benes s výhradami, 55 %
Marek Kurta s výhradami, 42,5 %
Pavel Hagyari netransparentná 35 %
Ľuboš Micheľ netransparentná 35 %
Jozef Kubica netransparentná 20,8 %

Kampaň Jána Štovku a Renáty Bobákovej hodnotené neboli pre nedostatok dát.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

ilustračné foto

Viac správ z Prešova a okolia:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM