Prešovská radnica o údržbe chodníkov: Toto naznačujú skúsenosti zo začiatku zimy

Zimnú údržbu chodníkov v Prešove už robia Technické služby mesta Prešov. V centre Prešova sa používa nový posypový materiál.

Ilustračný obrázok k článku Prešovská radnica o údržbe chodníkov: Toto naznačujú skúsenosti zo začiatku zimy
Zdroj: Mesto Prešov

O zimnú údržbu prešovských chodníkov sa od tejto zimnej sezóny stará mestská akciová spoločnosť Technické služby mesta Prešov. Udržiavať bude všetkých 181 km mestských chodníkov. Do terénu môže podľa potreby vyraziť dvadsať mechanizmov – spoločnosť má k dispozícii multifunkčné vozidlá hlavne značky Hako a Multicar.

Prešovská radnica uviedla, že skúsenosti zo začiatku tejto zimy naznačujú, že problémom pri údržbe sú hlavne úzke chodníky, kde sa nedostanú mechanizmy. Doplnila, že takými lokalitami sú Šidlovec, Rúrky, Nižná Šebastová, Solivar či historická časť mesta. Radnica dodala, že na sídliskách Sekčov a Šváby, ale aj na Sídlisku III problémy spôsobuje tiež parkovanie áut na chodníkoch.

„Oceňujeme, že mnohí občania z vlastnej iniciatívy sami odhŕňajú sneh z chodníkov, tak ako tomu boli naučení doposiaľ. S našou technikou by sme najradšej boli do hodiny všade, ale to sa jednoducho nedá. Ťažkosti nám spôsobujú úzke chodníky, kde sa nevieme dostať s mechanizmami. Takýchto chodníkov v celom meste nie je málo. Problémom sú tiež autá parkujúce na chodníkoch, ale aj iné prekážky ako sú napr. stĺpy verejného osvetlenia, či rozkopaný chodník, pre ktoré musíme prekážku obchádzať,“ konštatuje Ingrid Mihaľová z TsMP a.s.

Podľa operačného plánu zimnej údržby v uliciach pri rodinnej zástavbe, kde sú chodníky po oboch stranách ulice sa prioritne zabezpečuje zimná údržba jednej strany a následne po jednostrannej údržbe všetkých ulíc sa pristúpi k údržbe ich druhej strany.

Novinka

Na chodníky v celom Prešove sa používa inertný posypový materiál, kamenná drť, frakcie 2–4 mm, resp. jeho mix so soľou. Novinkou je, že v centrálnej mestskej zóne, ale aj na šiestich zastávkach MHD v centre Prešova, sa v tomto roku bude prvýkrát používať inertný materiál Zeolit frakcie 2,5–5 mm.

Radnica uviedla, že ide o mäkký, mimoriadne nasiakavý materiál, ktorý lepšie vysušuje udržiavanú plochu a navyše sa časom rozpúšťa, takže pohyb po pešej zóne bude komfortnejší. Ďalšou inováciou, ktorú si Prešovčania v uliciach mesta môžu všimnúť sú nové, väčšie nádoby na posypový materiál. Aktuálne je ich rozmiestnených 22 – štyri sú v Centrálnej mestskej zóne naplnené Zeolitom a 18 v ostatných častiach mesta naplnených kamennou drťou.

Okrem chodníkov mesto Prešov zabezpečuje aj údržbu takmer 170 km mestských ciest prostredníctvom spoločnosti Správa a zimná údržba prešovských ciest, s.r.o. Tá má k dispozícii päť sypačov, 2 traktory s radlicou, nakladač a využiť vie aj traktorbager. Na zabezpečovanie materiálu spoločnosť používa ďalšie dve nákladné vozidlá.

On-line

Počas uplynulého víkendu, kedy už naplno „zaberali“ počas prvého tohtoročného sneženia najazdili celkom 367 km. Pohyb mechanizmov údržby na cestách dokážu Prešovčania sledovať dokonca on-line. Odkaz nájdu na webovej stránke mesta. Na údržbu ciest sa v Prešove ročne použije cca 200 – 250 ton soli a štvornásobné množstvo kamennej drte. Zabezpečovanie jednotlivých činností zimnej údržby je v Prešove koordinované prostredníctvom centrálneho dispečingu.

Sledujte nás aj na našom Instagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z Prešova a okolia.

Zdroj: Dnes24.sk