Správy

Ľubica v Prešove rozbehla Činnostné učenie: Na hodinách používa fazule či gombíky

Pre žiakov je v každom prípade výučby dôležité, aby bolo zábavné a hravé. Práve tomu sa v Prešove venuje finalistka ocenenia Učiteľ Slovenska Ľubica Demčáková.

Ilustračný obrázok k článku Ľubica v Prešove rozbehla Činnostné učenie: Na hodinách používa fazule či gombíky
5
Galéria
Zdroj: archív Ľubice Demčákovej

Deti majú v súčasnosti k dispozícií množstvo informačných zdrojov, a preto poskytovanie informácii verbálnou formou nie je pre nich záživné a atraktívne. Kritické myslenie u žiakov rozvíja činnostné učenie.

Hravé a tvorivé

Či už sa žiaci vzdelávajú prezenčne v škole alebo dištančnou formou z domu, podľa Ľubice Demčákovej z Evanjelickej spojenej školy v Prešove je dôležité myslieť na to, aby bolo vyučovanie zábavné, hravé a tvorivé.

Žiaci radi prichádzajú s vlastnými nápadmi, či návrhmi riešení a realizovať ich môžu v rámci projektu Činnostné učenie, ktorý úspešne rozbehla v Prešove práve Demčáková, finalistka ocenenia Učiteľ Slovenska 2020.

Ľahšie sa naučí

Účastníčka vzdelávacieho programu Komenského inštitútu určeného pre učiteľov, s týmto projektom reaguje na potrebu vedenia žiakov k rozvoju kritického myslenia už v mladšom školskom veku.

Keďže učí na 1. stupni základnej školy, na svojom projekte môže so svojimi žiakmi pracovať priamo v škole aj počas pandémie.

„Som presvedčená, že ak si dieťa niečo vyskúša, ohmatá, uloží, samo skonštruuje či zrealizuje pokus, tak sa oveľa ľahšie niečo naučí a jeho vedomosti sú potom oveľa trvácnejšie,“ informovala redakciu Prešov Dnes 24 Ľubica Demčáková.

Zažiť úspech

Tvorivému riešeniu úloh využívajúc princípy činnostného učenia, sa so žiakmi venuje dlhodobo. „Základným princípom činnostného učenia je prebudenie záujmu žiakov a získavanie nových poznatkov názorným spôsobom, vlastnou činnosťou a skúsenosťou. Benefitom takéhoto vyučovania je skutočnosť, že všetci žiaci naraz v jednom okamihu môžu zažiť úspech,“ vysvetľuje ďalej pedagogička.

Každý žiak má niekde svoje limity. V školách evidujú mnoho žiakov s vývinovými poruchami učenia, ktorí potrebujú pomoc, podporu a odborné vedenie. Činnostným učením, ktoré vychádza z metódy objavovania žiaci najprv pracujú samostatne.

Gombíky, fazule, gumičky

Učiteľ žiakom názorne vysvetlí, ako s pomôckou pracovať a tak prostredníctvom činností a pozorovania si žiaci vytvárajú predstavu o javoch, o ktorých neskôr uvažujú a diskutujú.

„Predpokladom úspešného zvládnutia je zabezpečenie rovnakej pomôcky pre každého žiaka. Niektoré pomôcky pre žiakov vyrábam alebo ich vytvárajú samotní žiaci na pracovnom vyučovaní. Nemusia byť za každú cenu nákladné. Na matematike používame fazule, gumičky, gombíky, kartičky, na vlastivede napríklad vlnu, penové kolieska. Mnoho pomôcok sa dá kúpiť, no na škole aj máme výbornú výbavu moderných didaktických pomôcok,“ konkretizuje Demčáková.

Vytvára videá

Metóda vedie k objavovaniu, kedy žiaci postupne, krátko, často a hlavne samostatne všetkými zmyslami objavujú svet okolo seba a učia sa kriticky myslieť.

Ľubica Demčáková sa vo svojom pedagogickom projekte zamerala aj na podporu pre učiteľov, ktorí by mali o činnostné učenie záujem. Vytvára krátke amatérske edukačné videá s praktickými tipmi a trikmi ako činnostné učenie realizuje so svojimi žiakmi. Tie postupne zverejňuje na svojom YouTube kanáli.

Ďalšie zábery z vyučovania nájdete v priloženej fotogalérii.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Obrazom: Ľubica Demčáková v Prešove vyučuje hravou formou
5
Galéria
Zdroj: archív Ľubice Demčákovej

Prečítajte si aj:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM