Správy

Až 12 porušení zákona: Zistené boli v tendri na výstavbu D1 pri Prešove

Osem z 12 porušení mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania. Aké pochybenia kontrolóri odhalili?

Ilustračný obrázok k článku Až 12 porušení zákona: Zistené boli v tendri na výstavbu D1 pri Prešove
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť - Facebook

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) porušila pri tendri na výstavbu úseku diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh zákon o verejnom obstarávaní. Preukázal to Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri spätnej kontrole užšej súťaže.

Vykonali kontrolu

Kontrolóri úradu zistili dvanásť porušení zákona, z ktorých osem mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania.

ÚVO vykonal kontrolu tejto zákazky NDS na základe podnetu Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR ako riadiaceho orgánu pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Ide o rozostavanú stavbu západného diaľničného obchvatu Prešova za zmluvnú cenu viac ako 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Úrad ukončil kontrolu zákazky 14. októbra 2020 v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.

Opakované porušenie

„Národná diaľničná spoločnosť opakovane porušila najmä princíp transparentnosti ako jeden zo základných princípov verejného obstarávania. Nedostatočným spôsobom vyhodnocovala splnenie podmienok účasti u víťazného uchádzača, v dôsledku čoho bol postup Národnej diaľničnej spoločnosti pri uzatváraní zmluvy o dielo ako výsledku súťaže zo strany kontrolného orgánu obťažne spätne preskúmateľný,“ priblížila pre TASR hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.

Ako vyplýva z protokolu o výsledku kontroly, ktorý TASR poskytol úrad v anonymizovanej podobe, NDS postupovala v rozpore s princípom transparentnosti, keď sa v procese verejného obstarávania nezaoberala existenciou potenciálneho konfliktu záujmov, čo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania.

Ďalšie pochybenia

Diaľničiari ďalej napríklad podľa tohto protokolu o výsledku kontroly nedostatočne odôvodnili primeranosť nimi určenej podmienky účasti, nevyhodnocovali splnenie podmienky účasti podľa zákona o verejnom obstarávaní týkajúcej sa dosiahnutého obratu za činnosť v oblasti prípravy a realizácie cestnej infraštruktúry v súlade s jej znením stanoveným v oznámení a následne postupovali v rozpore so zákonom, keď nepožiadali záujemcu Združenie D1 Prešov o vysvetlenie alebo doplnenie ním predložených dokladov.

Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh v dĺžke takmer osem kilometrov je vo výstavbe od júna 2017, stavebné práce by mali byť ukončené v júni 2021. Investícia je financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Najlacnejšia ponuka

Zhotoviteľom stavby je slovensko-české Združenie D1 Prešov na čele so spoločnosťou Eurovia SK, Košice, ďalšími členmi sú Eurovia CS, Praha, Doprastav, Bratislava, Metrostav, Praha a Metrostav Slovakia, Bratislava.

NDS vyhlásila užšiu súťaž na výstavbu úseku D1 pri Prešove v júni 2015, ponuky predložili v závere toho istého roka štyria uchádzači, z nich jeden bol vylúčený.

Združenie D1 Prešov predložilo najlacnejšiu ponuku vo výške 356, 35 milióna eur bez DPH. Ponuky ďalších dvoch uchádzačov boli v objeme 364, 7 milióna eur a 367, 2 milióna eur bez DPH. Pôvodná predpokladaná hodnota zákazky bola 369,5 milióna eur bez DPH.

V obrazoch si pozrite aj zábery z výstavby D1 Prešov, západ – Prešov, juh

Sledujte nás aj na Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z domova i zo sveta.

Hl. foto: archívne

Obrazom: D1 Prešov, západ - Prešov, juh na nových záberoch
8
Galéria
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM