Protest na prešovskom priechode trval len 15 minút: Vyvolal veľké vášne a NESÚHLAS vodičov
Žiadajú vládu, aby našla 80 miliónov eur na dokončenie druhej etapy obchvatu. Ak sa tak nestane, dopravná situácia v Prešove sa stane neúnosnou.
Niekoľko desiatok ľudí sa v stredu popoludní zúčastnilo protestného verejného zhromaždenia v Prešove, ktoré zorganizovalo občianske združenie Náš Prešov na podporu výstavby rýchlostnej cesty R4 a dokončenia druhej etapy severného obchvatu mesta.
Symbolická blokáda cesty sa uskutočnila na ulici Armádneho generála Svobodu, pričom k iniciatíve sa pripojili aj viaceré samosprávy z obcí po trase budúcej R4 smerom na Kapušany a Vyšný Komárnik.
Práce tam už ukončili: Na križovatke Škultétyho - 17. novembra OBNOVILI premávku
Čakajú ich dva zápasy na východe: V Prešove prvýkrát uvidíme reprezentáciu do 21 rokov
Podľa jedného z organizátorov protestu Jána Benka z OZ Náš Prešov takouto formou upozorňujú na získané informácie, že harmonogram prác na druhej etape severného obchvatu sa má posunúť o minimálne jeden až dva roky.
Čo žiadajú
„Žiadame vládu, aby našla potrebných 80 miliónov eur na dokončenie druhej etapy obchvatu. Ak sa tak nestane, dopravná situácia v Prešove sa stane neúnosnou. Zároveň žiadame, aby vláda začala už reálne konať na výstavbe R4 Kapušany – Vyšný Komárnik,“ uviedol Benko.
Podľa Reného Polačka z rovnakého združenia je príprava R4 po poľskú hranicu v nedohľadne a obce po trase budú čeliť „armagedonu“, keď sa o dva roky dokončí poľská rýchlostná cesta S19.
Matovič so svojím hnutím mieri do Prešova: Pozýva uctiť si pamiatku 17. novembra
Cesta pri obci Havaj vyzerá na nepoznanie: Na celkovú obnovu vozovky vrazili MILIÓNY eur
Ďalší nárast dopravy očakáva po dokončení priemyselného parku pri vojenskom letisku, novej vojenskej nemocnice a upozornil aj na problém so statikou mosta na Šarišských lúkach, cez ktorú aktuálne smeruje cez Prešov doprava v smere medzi Vranovom a Popradom.
Prišli Oľha aj Majerský
Protestnú blokádu osobnou účasťou podporili zástupcovia samospráv z opozície. Predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH) pripomenul, že prešovský región je najchudobnejším na Slovensku a výstavba R4 sa neustále odkladá.
„Ak si vládni predstavitelia myslia, že ich východ bude voliť do nekonečna, sú na veľkom omyle. Ľudia sú naštvaní a rýchlostná cesta R4, alebo Via Carpatia, sa stane obrovskou medzinárodnou blamážou,“ vyhlásil.
Primátor Prešova František Oľha (Demokrati) zdôraznil, že tlak verejnosti má zmysel: „Aj prvá etapa R4 a D1 sa začali stavať až po občianskych blokádach. Takéto akcie sú možno neštandardné, ale nevyhnutné, ak má vláda pochopiť, že východ Slovenska potrebuje investície,“ zdôraznil.
Podľa Dariny Osčíkovej z Progresívneho Slovenska vláda Roberta Fica „ohrozuje projekt Via Carpatia“ a tým brzdí rozvoj celého regiónu.
Vážne ohrozenie
„Každý deň tejto vlády prináša horšie správy pre východ Slovenska. Kým Poliaci a Maďari svoje úseky dokončili alebo dokončujú, my prerábame štúdiu realizovateľnosti,“ dodala. Jej stranícky kolega Richard Dubovický uviedol, že požiadal o zvolanie mimoriadneho Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj, aby situáciu otvorene prerokovali a získali jasné odpovede.
„Takýto postup NDS považujeme za vážne ohrozenie situácie a regionálneho rozvoja celého východného Slovenska. Úsek R4 je kľúčový nielen pre Prešov, ale aj pre celý Prešovský kraj,“ uviedol Dubovický.
Podľa ministerstva dopravy výstavba druhej etapy severného obchvatu Prešova pokračuje v súlade s aktuálne upraveným harmonogramom, pričom dôvodom posunu sú technické komplikácie pri razení tunela Bikoš a úprava projektovej dokumentácie.