Správy

Prežijú vôbec zničujúcu krízu? 5 obľúbených prevádzok v Prešove hodnotí koronavlny

Opýtali sme sa na devastačné účinky koronavlny známych podnikov v Prešove. Ich majitelia a pracovníci sa zhodujú na tom, že druhá vlna je ničivejšia.

Ilustračný obrázok k článku Prežijú vôbec zničujúcu krízu? 5 obľúbených prevádzok v Prešove hodnotí koronavlny
Zdroj: TASR

Piatim známym prevádzkam v Prešove sme položili tieto otázky:

  • ako veľmi ohrozuje celkový chod vašej prevádzky súčasná koronakríza?
  • ako by ste zhodnotili rozdiel medzi 1. a 2. vlnou pandémie, ktorá je horšia?
  • museli ste kvôli kríze prepúšťať zamestnancov, alebo akokoľvek pozmeniť jej chod?
  • evidujete pomoc od vlády SR? Ak nie, aké iné riešenie môže v tejto situácii podľa vás pomôcť?

Faency Fries

  1. Súčasný stav v súvislosti s pandémiou veľmi ovplyvňuje chod našej prevádzky. Tržby nám klesli o cca 75%. Ak táto situácia potrvá aj naďalej a dlhodobo, pripúšťame aj najhorší scenár.
  2. Rozdiel medzi prvou a druhou vlnou veľmi nevnímame, čo sa týka chodu prevádzky. Počas druhej vlny sú však opatrenia vlády zmätočné, nepredvídateľné, nesystémové a odráža sa to aj na návštevnosti, ktorá sa ťažko odhaduje.
  3. Áno, počas prvej aj druhej vlny sme pozastavili činnosť všetkých našich brigádnikov – počas bežnej prevádzky sa u nás striedajú štyria. Našťastie, u nás bolo možné zriadiť výdajné okienko a spustili sme aj donášku. Napriek tejto snahe je dopyt oproti bežnej prevádzke veľmi nízky.
  4. Pomoc od vlády evidujeme, jej výška je však taká zanedbateľná, že zďaleka nestačí ani na pokrytie základných režijných nákladov. Určite by veľmi pomohlo navýšenie pomoci od štátu minimálne na výšku prevádzkových nákladov – aspoň 80%.

Reštaurácia Átrium

  1. Koronakríza ohrozuje gastronómiu vo všeobecnosti a všetky podniky to majú teraz veľmi ťažké. My máme momentálne prevádzku zatvorenú úplne, ale na budúci týždeň plánujeme otvoriť krytú terasu.
  2. Aj jedna aj druhá je zlá, ale záleží skôr na tom, dokedy druhá vlna potrvá. A teda uvidíme, kedy nám vláda dovolí otvoriť prevádzky v normálnom režime.
  3. Zamestnancov sme zatiaľ, chvalabohu, neprepustili, ale chod prevádzky sa teda zmenil kompletne.
  4. Áno evidujeme, pomoc je, len by mohla byť trochu rýchlejšia. Keď sa porovnáme s okolitými krajinami, vidíme vysoké odvody DPH a podobne.

Staré dobré Mexiko

  1. Sme pub koncept, aktuálna situácia teda úplne zmenila našu prevádzku. Museli sme sa zamerať skôr na obedové menu, naše služby sme rozšírili aj o jeho donášku. Súčasné opatrenia umožňujú zákazníkom konzumáciu len na terasách, preto sme zareagovali umiestnením “party stanu” na našej terase, výhrevnými hríbmi a TV prenosom. S tým sú síce spojené zvýšené prevádzkové náklady, ale takto nám to pomáha aspoň udržať pracovné miesta a byť neustále v kontakte so zákazníkmi. Zatvorenie, teda ukončenie prevádzkovej činnosti, nám zatiaľ nehrozí, no takéto dlhodobé prevádzkovanie nám taktiež nedáva zmysel. 
  2. Obe vlny mali svojím spôsobom likvidačný charakter. Počas prvej došlo k takmer úplnému obmedzeniu prevádzky (len predaj cez okienko). Zo strany štátu však prišlo aspoň k nejakej nepriamej pomoci, teda odklad alebo odpustenie odvodov a iných daní. Priama pomoc na udržanie pracovných miest však bola podstatne nižšia, než je navrhnutá aktuálna schéma počas druhej vlny. Z pohľadu našej prevádzky prišla druhá vlna tak skoro, že z tej prvej sme sa ani nestihli spamätať. Ak si uvedomíme, že z desiatich mesiacov v tomto roku sme išli na 100% len päť mesiacov, tak každému bude jasné, v akej situácii sa dnešné gastro nachádza.
  3. Pri prvej vlne sme sa museli rozlúčiť asi s 20% našich zamestnancov. Aktuálne sme ukončili pracovné pomery zamestnancov, ktorí boli v skúšobnej dobe.
  4. Sme viac než mesiac zatvorení. Bola predstavená aj priama pomoc zo strany štátu. Daná bola schéma pomoci bola uverejnená aj na webe ÚPSVaR, čiže veríme, že v najbližšom čase nám spomínaná pomoc na udržanie pracovných miest bude kompenzovaná. Sympaticky vyznela aj pomoc z ministerstva dopravy pre cestovný ruch, do ktorého spadá aj gastro sektor. Horšie je na tom však jej realizácia. Už dlhšie sa hovorí, že prvé zdroje pomoci budú vyplatené až v prvom kvartáli 2021. Pri udržaní súčasných opatrení a obmedzení gastro sektora to veľa prevádzok neprežije. Táto pomoc teda bude vo veľa prípadoch zbytočná.

    Z nášho pohľadu jasnej pomoci, ktorá by ako tak to gastro naštartovala, by bolo zníženie DPH pre stravovacie služby, hoci len krátkodobo. Taká Viedeň po prvej vlne rozdala obyvateľom peňažné poukazy. To sa javí ako priama pomoc pre oživenie gastronómie. Aj mesto Prešov nám pomohlo vo forme, že sme si mohli bezplatne ponechať a prevádzkovať terasy aj v zimných mesiacoch. Mesto navyše prevádzkam v centre umožnilo nahradiť stánky, ktoré sú súčasťou vianočných trhov. Veríme, že aspoň takáto náplasť poteší.

Čukoláda

  1. Aktuálne veľmi, prvá vlna a zatvorenie bolo pre nás oveľa menej tragické, ako toto obdobie. A najhorší scenár? Stále veríme, že sa to zlepší. Sú však dni, keď už melieme z posledného.
  2. Pre nás je asi horšia táto druhá vlna.
  3. Keďže fungujeme len na brigádnikoch, tak sme prepúšťať nemuseli. Chod prevádzky sa zmenil tak, že prevádzkarka je prítomná stále, naše brigádničky ani nevolám, nie je dôvod. Skrátili sme tiež otváracie hodiny.
  4. Pre nás prišla vládna pomoc len v extrémne malom množstve. Keby sme nemali tak ústretovú majiteľku priestorov, akú máme, tak by sme už pravdepodobne neexistovali. Ťažko povedať, čo by tomu celému pomohlo. My by sme boli radi, keby aspoň zopár ľudí mohlo v tomto čase sedieť aj v interiéri. Sme malý podnik, tak či tak sa ich tu veľké množstvo nezmestí. Prípadne by sa zišla pomoc vo vyhrievaní terasy, kde dávame len čisto deky. Bohužiaľ, do takýchto vecí si teraz nemôžeme dovoliť investovať.

Bezobalový obchod Odvážene

  1. V Prešove máme otvorené dve prevádzky, na Floriánovej a na Skečove. V oboch prevádzkach sme zaznamenali výrazne zníženie tržieb. V čase zákazu vychádzania sme rátali s tým, že ľudia chodia nakupovať do veľkých reťazcov zrejme kvôli tomu, že nakúpia všetko naraz. U nás totiž nie sú dostať mliečne a mäsové výrobky. Pohyb na ulici sa obmedzil na nutné minimum, čo vplývalo aj na návštevnosť, ktorá výrazne klesla.
  2. Veríme, že to najhoršie už máme za sebou a tieto vlny sa nebudú opakovať. Celkovo je tento rok veľmi náročné obdobie, no momentálne, chvalabohu, nehrozí najhorší scenár a zatvárať nebudeme. Počas prvej vlny pandémie sme spustili online formulár a ľudia si tovar objednávali vopred. Prvá vlna bola pre nás všetkých nová skúsenosť a snažili sme sa ponúkať tovar, po ktorom bol dopyt. Od marca sme predali obrovské množstvo múky, bolo nutné prispôsobiť sa situácii. Musíme ale priznať, že ľudia počas prvej vlny využívali online formulár. Tržby klesli, ale zákazníci chodili aj napriek situácii. Druhá vlna však je podstatne horšia. Tržby klesli ešte viac, ako počas prvej. Prestali nás navštevovať aj naši pravidelní zákazníci, čo nás veľmi mrzelo. Snažili sme sa na sociálnych sieťach komunikovať potrebu podpory lokálnych podnikov, no spätná väzba neprichádzala. V podstate sme čakali na uvoľnenie opatrení. Blížia sa Vianoce a veríme, že situácia sa zastabilizuje.
  3. Momentálne máme jedného zamestnanca, ktorého sme vďakabohu prepustiť nemuseli. Na Sekčove je situácia rovnaká. Nevieme ale, ako by to vyzeralo, ak by sa takéto vlny opakovali. Dlhodobo je to totiž neudržateľné.
  4. Pomoc od vlády sa pohybuje v rozmedzí pár sto eur, zatiaľ čo straty boli v tisícoch eur a to je teda výrazný nepomer. Pomoc v tomto období by sme si predstavovali v podobe úľavy v platení výdavkov spojených s podnikaním ako DPH, odvody či zľava na paušál/internet.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Hl. foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

Najčítanejšie