Ľubomír Hudačko Správy

Prešovská MHD v roku 1989 a dnes: Porovnali sme zaujímavé cifry zo socíku a súčasnosti!

MHD prepravila od roku 1989 množstvo pasažierov, najazdila kvantum kilometrov. Boli sme zvedaví na podrobné štatistiky, ktoré Dopravný podnik eviduje. Tie nám prezradil riaditeľ Peter Janus a v tabuľkých prinášame štatistiky z doby minulej a súčasnosti.

Ilustračný obrázok k článku Prešovská MHD v roku 1989 a dnes: Porovnali sme zaujímavé cifry zo socíku a súčasnosti!
Zdroj: YouTube.com

Riaditeľ Dopravného podniku v Prešove Peter Janus uviedol, že v roku 1992 po vybudovaní trolejbusových tratí na Sídlisku Sekčov boli nahradené autobusové linky obsluhujúce toto územie nosnými trolejbusovými linkami číslami 4, 8, 38, ktorých obsluhu zabezpečujú veľkokapacitné kĺbové trolejbusy.

Spájajú najväčšie obytné súbory v meste Prešov sídliská Sekčov a Sídlisko III a tvoria nosný systém MHD v meste. Po roku 1989 bola rozšírená obsluha linkami MHD do lokalít Stará Dúbrava, Borkút, Surdok, Bzenov, Ruská Nová Ves.

Zaujímalo nás, aké boli technické parametre vozidiel vtedy a aké sú dnes. „Súčasné autobusy pri zníženom objeme motora poskytujú vyšší výkon, sú vybavené automatickou prevodovkou a majú vysoké zastúpenie elektroniky, ktorá kontroluje funkcie a činnosť zariadení vozidla – motor, prevodovka, dvere, brzdového systému atď. Postupným zavádzaním emisných noriem Euro 1 až Euro 6 došlo k výraznému zníženiu znečisťovania ovzdušia splodinami z výfukových plynov,“ vysvetlil Janus.

Nové trolejbusy sú podľa neho vybavené elektrickými asynchrónnymi striedavými motormi s tyristorovou reguláciou, rekuperáciou elektrickej energie pri brzdení a najnovšou elektronikou, čím je dosiahnuté zníženie spotreby energie. „Nové autobusy a trolejbusy sú nízkopodlažné, čo umožňuje jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie cestujúcich. Sú vybavené klimatizáciou, majú inovovaný moderný dizajn interiéru aj exteriéru. Informácie pre cestujúcich sú poskytované pomocou palubného počítača cez svetelné informačné tabule zvonku aj vo vnútri vozidla, s hlásením zastávok. Pre zlepšenie tepelnej pohody vo vozidlách je otváranie dverí realizované cez tzv. dopytové tlačidlá,“ dodal Janus.

V tabuľkách uvádzame historické štatistiky MHD v Prešove

Porovnanie výkonov MHD

Ubehnuté kilometre rok 1989   Ubehnuté kilometre rok 2013
6,6 milióna   4,5 milióna
Autobusy 1989   Autobusy rok 2013
4,9 milióna   2,6 milióna
Trolejbusy rok 1989   Trolejbusy rok 2014
1,7 milióna   1,9 milióna

Počet liniek MHD

Autobusové rok 1989   Autobusové rok 2013
26   36
Trolejbusové rok1989   Trolejbusové rok 2013
12   7

Počet vozidiel MHD

Autobusy rok 1989   Autobusy rok 2013
104   62
Trolejbusy rok 1989   Trolejbusy rok 2013
60   45

Počet ľudí, ktorí v MHD ročne jazdili vtedy a dnes

Rok 1989   Rok 2013
54,6 miliónov   34,7 miliónov
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM