Správy

Dobrá správa pre cyklistov: Pod Tatrami sa chystajú ďalšie trasy! Kde majú pribudnúť?

Realizácia výstavby v prípade úspešného posúdenia žiadosti sa predpokladá koncom budúceho roku a začiatkom roku 2025.

Ilustračný obrázok k článku Dobrá správa pre cyklistov: Pod Tatrami sa chystajú ďalšie trasy! Kde majú pribudnúť?
Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Pod Tatrami by mohli pribudnúť ďalšie cyklistické trasy v rámci 4. etapy Historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier.

Predseda Európskeho zoskupenia územnej spolupráce (EZUS) – Euroregion TATRY Štefan Bieľak potvrdil, že cez program cezhraničnej spolupráce Interreg Poľsko – Slovenská republika 2021 – 2027 sa chcú uchádzať o finančné prostriedky na tri úseky.

Ide o trasy Štrba – Važec s dĺžkou viac ako dva kilometre, Štrba – Lučivná, I. etapu dlhú takmer jeden kilometer a tiež 4,3-kilometrový úsek ponad obec Ždiar až do Monkovej doliny v mestských lesoch Spišská Belá.

Náklady pre Štrbu

Tie sú zároveň súčasťou kostrovej siete cyklotrás Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na výstavbu podalo EZUS v septembri, vyhodnotenie očakávajú pred letom budúceho roka. Bieľak uviedol, že spolufinancovanie schválili už aj samosprávy v Štrbe a v Spišskej Belej a tiež PSK. V prípade Štrby sú predpokladané náklady na úrovni 1,3 milióna eur.

„Sú vyššie, keďže tam budú bezpečnostné zvodidlá a ochranné zábradlia takmer po celej dĺžke, pretože cyklotrasa je vedená priamo vedľa cesty III. triedy. Pribudne niekoľko nových priepustov na odvodnenie a preloží sa aj cestná priekopa za cyklotrasu,“ zdôvodnil Bieľak.

V prípade Spišskej Belej sú náklady takmer 900-tisíc eur.

Ide však o ceny pred verejným obstarávaním, združenie predpokladá, že náklady budú nižšie. Realizácia výstavby v prípade úspešného posúdenia žiadosti sa predpokladá koncom budúceho roku a začiatkom roku 2025.

Poliaci už majú

Partnerom projektu sú aj ďalšie tri poľské „gminy“ a celkové náklady sú takmer 5,1 milióna eur.

Bieľak upozornil na to, že Poliaci už majú svoju časť cesty okolo Tatier v dĺžke 80 kilometrov hotovú a budujú viac-menej len menšie spojnice a doplnkovú infraštruktúru.

„V našom prípade sme približne v štvrtine, chýba prepojenie Poprad – Veľká Lomnica, Lučivná – Štrba a Ždiar smerom na Osturňu, aby sa to v rámci Prešovského kraja uzavrelo,“ dodal Bieľak s tým, že cesta okolo Tatier prechádza ďalej cez Liptov a Oravu v Žilinskom kraji.

Najväčší problém

Prešovský kraj okrem toho naštartoval aj výstavbu cyklotrasy, ktorá spája dva národné parky – Vysoké Tatry a Slovenský raj. Krajská samospráva bude podľa Bieľaka nápomocná aj pri budovaní malého tatranského okruhu vo Vysokých Tatrách popri Ceste slobody.

„Najväčší problém, ktorý pri budovaní máme, sú pozemky a majetkovo-právne vyrovnanie. Malé obce to nedokážu finančne utiahnuť,“ skonštatoval Bieľak.

ilustračné foto

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM