Rôzne

Obnovili technické diela dvoch bývalých vihorlatských úzkokoľajok: Vandali? Čakať ich bude prekvapenie!

Viaceré technické diela, ku ktorým vedú cyklotrasy, v našom okolí obnovili. Sú pozostatkami bývalých úzkokoľajových lesných železníc. V minulosti sa po nich zvážalo drevo vyťažené vo Vihorlatských vrchoch.

Ilustračný obrázok k článku Obnovili technické diela dvoch bývalých vihorlatských úzkokoľajok: Vandali? Čakať ich bude prekvapenie!
Zdroj: TASR

V regióne Sni­na bola v minulosti vybudovaná takmer dvadsiatka úzkokoľajových dráh, niektoré viedli až na územie dnešnej Ukrajiny. Od roku 2012 sú dve z nich oficiálnymi cyklotrasami. Ide konkrétne o značené trasy Po sninskej úzkokoľajke a Po stakčínskej úzkokoľajke. Sú dlhé vyše 25 kilometrov. 

Zvýšená atraktivita i bezpečnosť

Rekonštrukciou technických diel sa zvýšila atraktivita cyklotrás, no aj ich bezpečnosť. Projekt s názvom Vihorlatské úzkokoľajky – 2. etapa riešil konkrétne obnovu mosta Rakovec na stakčínskej úzkokoľajke. Obnovené boli aj ďalšie technické prvky bývalej sninskej úzkokoľajky – úvrať Konské, umelý vodný kanál Kopaný potok a kamenný priepust v lokalite Pri umartom. Väčšinu prác uskutočnili dobrovoľníci od apríla do novembra tohto roka.

„Obe cyklotrasy boli v spolupráci so samosprávami Stakčín, Zemplínske Hámre a Snina vyčistené od náletových drevín a odpadkov. Zároveň boli zlikvidované aj dve menšie čierne skládky,“ priblížila ďalšie aktivity Daniela Galandová, koordinátorka projektu.

Fotopasce na vandalov

Na trase sninskej úzkokoľajky vyčíňali pred časom vandali. Poškodili turistický altánok, zastrešenie studničky, orientačnú mapu aj smerovníky. Založili čierne skládky, ktoré postupne prerástli do väčších rozmerov. Týmto neduhom chcú po novom predchádzať fotopascami. Niektoré miesta sú už pod drobnohľadom týchto zariadení. Aj ich kúpu financoval spomínaný projekt.

Jeho hlavným propagačným výstupom je tlačená turistická mapa s názvom Objavte zaujímavosti Vihorlatu a tiež reliéfna mapa s vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne. Tá bude využívaná v múzeu v Zemplínskych Hámroch pri výučbe regionálnej výchovy.

Celkové výdavky takmer 8 000 eur

 Celkové výdavky projektu Vihorlatské úzkokoľajky – 2. etapa predstavovali hodnotu takmer 8000 eur. Sumou 2500 eur ho podporila Karpatská nadácia. Ďalšie prostriedky zabezpečili projektoví partneri – Detská organizácia Fénix Snina, obce Stakčín, Zemplínske Hámre a Nadácia pre ochranu biodiverzity Karpát so sídlom v Stakčíne. K spoločnému dielu prispel aj Lesopoľnohospo­dársky majetok Ulič, štátny podnik, spravujúci časť územia bývalej sninskej úzkokoľajky.

foto: ilustračné   

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM