Ľubomír Hudačko Správy

Mimoriadne nadaní žiaci v Prešove: Pozrite, aké informácie vedia zo seba sypať už ako 6-roční!

Projekt vytvárania podmienok pre vzdelávanie mimoriadne nadaných detí funguje na Základnej škole Šmeralova v Prešove už 16 rokov. Prví žiaci, ktorí nastúpili do týchto tried, už študujú na univerzitách.

Ilustračný obrázok k článku Mimoriadne nadaní žiaci v Prešove: Pozrite, aké informácie vedia zo seba sypať už ako 6-roční!
Zdroj: Webnoviny.sk

Zástupkyňa riaditeľa školy Gabriela Hrabčáková konštatovala, že dnes tieto triedy na oboch stupňoch ZŠ navštevuje vyše 140 detí. Výchovno-vzdelávacím cieľom je vytvárať žiakom priestor, aby zažívali úspech v oblastiach, v ktorých vynikajú.

Musí mať IQ nad 130

Prvoradý podnet na vstup dieťaťa do takejto triedy musí vyjsť prirodzene zo strany rodičov. Hrabčáková vysvetlila, že majú presne stanovený systém prijímania detí do takýchto tried. Deti sa prijímajú na základe odporúčania učiteliek z materskej školy. V škôlke napríklad dieťa prejavuje veľký záujem o čítanie, nie je výnimkou, že takéto deti už aj píšu tlačeným písmom. Ak sa rodičia rozhodnú pre takéto vzdelávanie, dieťa musí prejsť predpísanými testami.

„Posudzovanie robí naša psychologička. Testy pozostávajú predovšetkým z verbálnej a písomnej časti, pričom dieťa musí dosiahnuť úroveň nad 130 IQ. Prísne sa však prihliada na to, aby takáto forma vzdelávania nenarušila zdravý vývoj dieťaťa,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa.

6-roční poznajú všetky európske štáty

Deti v týchto triedach majú rôznorodé záujmy, a to o prírodné vedy, výtvarnú či hudobnú výchovu, alebo o geografiu či prírodopis. „Každé dieťa je iné, preto pracujú v menších skupinách, je menší počet detí v triedach, jednoducho ten prístup je individuálny tak, aby sme vedeli viac času venovať každému žiakovi. Preto majú napríklad hodinu obohatenia, kde si stanovujú tému podľa svojho výberu,“ hovorí učiteľka Slávka Kormaníková.

Pripomína, že v triedach sú napríklad deti, ktoré ako 6-ročné poznajú geografické názvy, rieky, všetky európske štáty či ich hlavné mestá. Ku každému treba pristupovať individuálne, aby vedel informáciu vyhľadať, rýchlo spracovať a pohotovo s ňou narábať. Zaujímavý je aj spôsob absolvovania ročníka v takejto triede. Žiaci totiž nekončia školský rok jednoduchým zaokrúhlením známky, ako v iných triedach.

Dostajú osvedčenie, tam im vytknú aj chyby

„Potrebuje absolvovať takzvanú ročníkovú prácu. Má na ňu celý školský rok, môžu si zvoliť akúkoľvek tému. V rámci jednotlivých ročníkov sú iné pravidlá, každý ma iný rozsah tejto práce. Tá písaná forma je spojená s prezentáciou, prípadne nejakou ukážkou či ochutnávkou,“ hovorí učiteľka Slávka Čorejová. Pripomína, že v tej práci musí byť okrem teoretickej časti zdokumentovaný hlavne vlastný prístup. Témy sú rôzne – od vedeckých po umelecké. Učiteľka si napríklad spomína na veľmi dobrú tému, ktorá sa týkala čaju. „Žiačka opísala históriu tohto nápoja, vysvetlila liečivé účinky a nakoniec pri prezentácii realizovala ochutnávku,“ dodáva.

Jeden zo žiakov 7. ročníka sa napríklad zameral na sledovanie televíznych seriálov a skúmal, ako vplývajú na jednotlivé generácie. Čorejová zdôraznila, že práce hodnotí odborná porota, ktorá je zložená z triedneho učiteľa, učiteľa daného predmetu a zároveň sú v nej žiaci z vyšších ročníkov. Na záver absolvent ročníka dostáva osvedčenie a hodnotenie ročníkovej práce v triedach pre mimoriadne nadané deti, ktoré obsahuje pochvaly, ale sú v ňom aj vytknuté chyby.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM