Doprava problémom (nielen) Prešova
Kandidáti na funkciu primátora Prešova si uvedomujú, že jedným z najvážnejších problémov, ktorý ťaží ich mesto, je doprava. Počet áut neustále rastie, chýbajú parkoviská a vážne komplikácie spôsobuje tranzitná doprava.
Podľa Ondreja Mateja (SDKÚ-DS, KDH, SaS, Most-Híd) je najúčinnejším
riešením kolabujúcej dopravy v meste, vybudovanie diaľničného obchvatu a
odklonenie tranzitnej dopravy.
„To je alfa a omega dopravy v Prešove, ktorá sa dá zvládnuť iba
v spolupráci s vládou SR. Odľahčením dopravy by nesporne bolo aj
vyriešenie problému Sabinovskej ulice, ktorú je potrebné obísť a
pretrasovať premávku poza Starú Tehelňu, popod Tábor s vyústením pri
Baumaxe,“ uviedol Matej. Uvedomuje si aj katastrofálny nedostatok
parkovacích miest, doterajší systém parkovania považuje za zlý a
nefunkčný.
Nezávislá kandidátka Marta Kollárová tvrdí, že v Prešove, ktorý je
uzlom tranzitnej dopravy, neboli na elimináciu zhoršeného životného
prostredia v obytných zónach vykonané takmer žiadne opatrenia.
„Je potrebné zvýšiť priepustnosť na novovybudovaných cestných
komunikáciách, zmenou trasovania a tiež prehodnotením zmeny v smerovaní
dopravy mimo centrum, lebo inak exhaláty zahltia naše mesto,“ uviedla
Kollárová. Parkovacie plochy v meste by sa podľa nej nemali budovať na
úkor zelene, riešenie vidí vo výstavbe veľkokapacitných parkovacích
garáží.
„Najväčším problémom v meste je nedokončené prepojenie Rusínskej a
Kuzmányho ulice na Čierny most. Je nevyhnutné pokračovať vo výstavbe
Nábrežnej komunikácie s vyústením pred ZVL, pokračovať vo výstavbe
tunelového variantu D1 a začať budovať severný obchvat mesta,“
konštatoval Milan Laca (Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, HZD).
Laca si myslí, že parkovanie hlavne na sídliskách je možné riešiť
referenčným systémom pakovania, aby po výstavbe ďalších parkovacích
plôch vlastník druhého, prípadne ďalšieho auta bol spoplatnený.
Podľa Antona Bidovského (nezávislý) najväčším problémom v oblasti
dopravy je zhustená premávka, pričom výrazné zaťaženie spôsobuje
tranzitná doprava.
„Tranzitom sú zaťažované najviac ulice Levočská a Šafárikova.
Riešením je prepojenie Rusínskej ulice a Čierneho mosta, presmerovanie
kamiónovej dopravy, zrušenie niektorých jednosmeriek a vypracovanie
komplexného projektu vnútromestskej dopravy,“ tvrdí Bidovský. V rámci
spomínaného projektu treba okrem iného vybudovať viacero záchytných
parkovísk pre kamióny. Bidovský je presvedčený, že je potrebné postaviť
aj nové parkoviská na sídliskách a zároveň sa prikláňa k zníženiu
parkovného.
Podľa úradujúceho primátora Pavla Hagyariho (nezávislý, radnica za
posledné štyri roky rozbehla viacero aktivít, ktoré buď problém
vyriešili, alebo ho odstraňujú postupne. Ako príklad uviedol dokončenie
Okružnej ulice a postupné zvyšovanie parkovacích kapacít, v ktorom treba
pokračovať hlavne na sídliskách.
Za nevyhnutné považuje odklonenie tranzitne dopravy z mesta, preto je podľa
neho potrebné vytvoriť tlak na kompetentné orgány, aby sa začala výstavba
obchvatov Prešova. Rovnako ako ostatní kandidáti považuje Hagyari za
dôležité dokončenie prepojenia ulíc Rusínska a Kuzmányho.
„Momentálne už riešime posledné výkupy pozemkov a potom bude môcť
dôjsť k realizácii. Máme projekt na komplexnú organizáciu dopravy na
Sídlisku II, vybudovanie nových chodníkov,“ uviedol Hagyari. Dodal, že
v prípade dopravnej infraštruktúry sa treba zamerať aj na cesty do nových
lokalít s individuálnou bytovou výstavbou a zo strany mesta pripraviť
všetko potrebné na dokončenie Nábrežnej komunikácie.
Zdroj: TASR