Diskusia o cyklodoprave prezradila jej možnosti: Ktoré komunikácie v Prešove chystajú vynoviť?
Európsky Týždeň mobility priniesol pre Prešovčanov ako prvý bod programu otvorenú diskusiu občanov so zástupcami mesta. Témou bola cyklodoprava a návrhy i podnety sa niesli v zaujímavých bodoch. Na čo všetko by sa mohli obyvatelia v rámci cyklisticky v budúcnosti tešiť?
Pozitívnu správu na úvod trojica zástupcov mesta v zložení architekt Vladimír Ligus, Darina Sýkorová ako koordinátor oddelenia dopravy, energetiky a životného prostredia a Miroslav Širgel ako vedúci oddelenia dopravy, energetiky a životného prostredia prítomným predostreli plány mesta v rámci výstavieb cyklochodníkov.
Cyklochodník zo Švábov až na Delňu
Obyvatelia sídliska Šváby už čakajú na pokračovanie výstavby cyklochodníka, ktorý vedie cez námestie a pýta si pokračovanie. Miroslav Širgel preto uviedol pozitívne slová: „Projektant kreslí trasu až po Delňu. Chystá sa teda zmiešaná doprava; motorová aj nemotorová a mala by byť ukončená na Delni. Projekt pritom rieši aj križovanie na Pionierskej ulici s vodorovným aj zvislým dopravným značením. Projektant by to mohol dokončiť do konca októbra,“ uviedol Širgel.
Základná škola na Kúpeľnej ulici dodala takisto zaujímavý podnet. Našla si sponzora, ktorý zabezpečí stojan na bicykle aj s prístreškom: „Ešte sa nevie, či bude pri škole, alebo priamo v nej. V každom prípade je to pozitívna správa, ktorú nebude platiť mesto,“ povedala Darina Sýkorová.
Cyklista zo Solivara na stanicu? Náročné
Rekonštrukcia čaká aj cestu pri Mestskom cintoríne. Tam chcú zástupcovia mesta pustiť cyklistov obojsmerne. Na ulici Krátkej by tak mohli byť šikmé parkovacie miesta. Najprv sa tam cyklisti u projektanta neriešili, podľa prítomných chýba nadšenec z radu poslancov pre cyklodopravu, ktorý by sa podobných predmetných problematík ujal.
V ďalšej téme diskutujúceho zaujímalo, či sa bude prepájať Solivar so želeničnou stanicou. Nevyhovujúce panely pozdĺž Solivarskej sú tam pre cyklistov podľa neho už 30 rokov: „Táto ulica však nepatrí mestu, ale VÚC. Je nutné najprv vykúpiť pozemky a bude to potrebné vyvlastňovať, čo znamená opäť problematiku financií. Bude to veľmi ťažké,“ hovoril architekt Vladimír Ligus.
Vynovená Baštová = rýchlejší vodiči
Zaujímavý postreh riešili cykloaktivisti v rámci vynovenej Baštovej ulice. Tá je síce po novom sprejazdnená hladkým asfaltom, nastal však ďalší problém. Odkedy je cesta nová, vodiči dupnú na plyn a jazdia rýchlejšie. Je tam len jeden retardér: „Ten sa v rámci rekonštrukcie ešte bude riešiť, mali by teda byť dva a takisto sa plánuje aj priechod pre chodcov,“ vysvetlil k problematike Ligus.
Ďalšie fakty z diskusie o cyklodoprave:
- plánuje sa prepojenie cyklocestičky poza obchodné centrum Kaufland
- cez Námestie mieru prechádza 45 000 vozidiel za deň
- na Košice sa pôjde ponad kruhový objazd
- nutnosť mať poslanca nadšeného pre cyklodopravu
Diskutujúci sa však hlavne zhodli na tom, že najdôležitejšie je, aby si obyvateľ chýbajúce trasy, novinky a ďalšie podnety sám pýtal u vedenia mesta. Práve poslanci rozhodujú o tom, kam sa peniaze rozdelia. Väčšinou je to tak na občanoch, aby uviedli svoj názor.
