Správy

Chýbajú financie aj vodiči: V Prešovskom kraji musia niektoré spoje ZRUŠIŤ!

Dôvodom rozhodnutia plošne obmedziť neefektívne dopravné služby je podľa prešovskej župy aj kriticky nedostatočné financovanie samospráv zo strany štátu.

Ilustračný obrázok k článku Chýbajú financie aj vodiči: V Prešovskom kraji musia niektoré spoje ZRUŠIŤ!
Zdroj: Prešovský samosprávny kraj

Z dôvodu nedostatku finančných zdrojov krajskej samosprávy na krytie dopravných výkonov v prímestskej autobusovej doprave, ako aj prehlbujúceho sa problému s nedostatočným počtom vodičov, dochádza v Prešovskom kraji k optimalizácii rozsahu objednávaných dopravných služieb. TASR o tom informovala hovorkyňa kraja Daša Jeleňová.

„Na vybraných linkách dôjde k systematizácii dopravy formou zavedenia taktových cestovných poriadkov s pravidelnými časmi odchodov a pravidelnými prestupnými väzbami. Ako príklady možno uviesť linky Kežmarok – Levoča, Stará Ľubovňa – Spišská Stará Ves, Prešov – Župčany/Kojatice, Prešov – Pušovce/Čelovce alebo prvú fázu taktovej dopravy na linke Svidník – Prešov, ktorá bude v Prešove naviazaná na odchody regionálnych expresov smer Kysak a Košice,“ uviedla Jeleňová.

Nové prestupné nadväznosti

Zavedených bude podľa jej slov niekoľko desiatok nových prestupných nadväzností vlak – autobus, a to najmä v uzloch Lipany, Stará Ľubovňa a Prešov.

Zvyšovaním miery koordinácie železničnej a autobusovej dopravy sa zároveň postupne znižuje miera súbežnosti, čo je jedným zo základných princípov postupného budovania integrovaného dopravného systému.

„Z hľadiska úsporných opatrení dôjde k ukončeniu prevádzky spojení s priemerným vyťažením od nula do štyroch cestujúcich. Ide o spojenia, ktoré z dôvodu mimoriadne nízkych až nulových tržieb z predaja cestovného generujú najvyššie náklady na jeden kilometer dopravného výkonu, a ktoré zároveň v minimálnej miere oslovujú cestujúcu verejnosť. Optimalizácia po novom prinesie aj zlučovanie spojov, vedených v blízkej časovej polohe alebo v podobnej trase, pokiaľ to kapacita vozidiel dovoľuje. Súčasťou je tiež zavádzanie prestupných spojení namiesto priamych spojov medzi obcou a spádovým centrom,“ vysvetlila Jeleňová.

Kriticky nedostatočné

Dôvodom rozhodnutia plošne obmedziť neefektívne dopravné služby je podľa nej kriticky nedostatočné financovanie samospráv zo strany štátu, v kombinácii s prudkým rastom nákladov objednávateľa výkonov.

„Kým Prešovský samosprávny kraj v roku 2016 vynaložil na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy približne 17 miliónov eur, v uplynulom roku to bolo už takmer 33 miliónov eur. Negatívny dopad na zabezpečenie dopravnej obslužnosti má aj chronický nedostatok vodičov na strane dopravcov, ktorý sa prehĺbil po legislatívnych zmenách a možnostiach odchodu zamestnancov do predčasného dôchodku,“ skonštatovala Jeleňová.

Zmena cestovných poriadkov bude platiť od 10. decembra. Kraj cestujúcich upozorňuje, aby si svoje spojenia a zmeny v nových cestovných poriadkoch overili na webstránke.

Zdroj: Facebook.com/HAKA-Hľadá sa auto krádeže automobilov
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM