Rôzne

Primátor o lístkoch MHD: Budú o niečo DRAHŠIE, desaťminútové možno zaniknú, FOTO

Na cestách už v meste sú prvé trolejbusy, ktoré môžu jazdiť aj mimo trolejového vedenia. S tým však súvisia aj zmeny, ktoré pocítia peňaženky cestujúcich.

Ilustračný obrázok k článku Primátor o lístkoch MHD: Budú o niečo DRAHŠIE, desaťminútové možno zaniknú, FOTO
7
Galéria
Zdroj: TASR/Veronika Mihaliková

Na prešovské cesty vyrazili vo štvrtok prvé parciálne trolejbusy. Ide o prvé kusy dokopy z desiatich vozidiel – šiestich kĺbových s dĺžkou 18 metrov a štyroch 12-metrových trolejbusov.

Prinášajú so sebou väčší komfort, moderné technológie a možnosť pohonu aj mimo trolejového vedenia. Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) ich nakúpil zo zdrojov EÚ.

„Parciálne trolejbusy nám umožňujú obchádzať rôzne poruchy vedenia zápchy a rozkopávky. V prípade, keď opravujeme, ako napríklad teraz mosty, tak vieme na linky, ktoré prechádzajú týmito úsekmi, nasadiť aj parciálne trolejbusy, ktoré vedia obísť tieto miesta. Samozrejme, do budúcna plánujeme nákupy už výhradne parciálnych trolejbusov, aby sme vedeli rozšíriť trolejbusové linky napríklad na Šváby a do iných oblastí mesta,“ uviedol primátor František Oľha.

Cestovné bude rásť

„V priebehu niekoľkých mesiacov by sme mali mať desať parciálnych trolejbusov v prevádzke, ale všetko závisí od toho, ako rýchlo budeme podpisovať zmluvy, ako rýchlo sa budú realizovať všetky postupy v súlade s ministerstvom dopravy,“ doplnil Oľha.

Ako povedal, pripravujú tiež nový tarifný systém, na základe ktorého dôjde k jeho zjednodušeniu.

„Bude rásť jednorazové cestovné, ale zvyšujeme zľavu. To znamená, že ľudia, ktorí majú časové predplatné lístky, ich budú mať za rovnakú cenu. Je návrh, aby zanikli desaťminútové lístky, budú len polhodinové a budú o niečo málinko drahšie, ale aj tak budú najlacnejšie v rámci okolitých dopravných podnikov,“ dodal Oľha s tým, že cena lístka by mala byť do jedného eura.

Trolejbusy sú plne klimatizované a vybavené moderným informačným a tarifným systémom.

Kamery v interiéri

Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú USB nabíjačky, informačné LCD monitory a tiež kamerový systém v interiéri vozidla. Bezpečnostný kamerový systém bude snímať priestor pred a za trolejbusom.

„Oproti bežným trolejbusom, ktoré máme už vo vozovom parku, sú vybavené trakčnou batériou, ktorá má celkovú kapacitu 70 ampérhodín (Ah), čo v našich podmienkach umožní dojazd viac ako 12 kilometrov pod plným zaťažením. Umožní nám to nasadiť parciálny trolejbus mimo trolejového vedenia,“ vysvetlil vedúci technickej prevádzky DPMP Vladimír Mišenčik a doplnil, že keď im pribudne desať nových trolejbusov, celkovo ich budú mať 50.

Menej hlučnosti

Parciálne trolejbusy nahradia najmä dieselové autobusy premávajúce na linkách 29, 32, 32A, 39, čím dôjde k zníženiu hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie.

DPMP obstarával dokopy šesť nových trolejbusov v celkovej hodnote štyroch miliónov eur, pričom miera spolufinancovania zo strany DPMP bola päť percent. Ich nákup financoval z nenávratného finančného príspevku z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Nové parciálne trolejbusy už jazdia po prešovských cestách
7
Galéria
Zdroj: TASR/Veronika Mihaliková
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM