Škola v Šarišských Michaľanoch rieši problémy. Využíva aj aktivity národného projektu
Viac ako polovicu žiakov v Základnej a materskej škole v Šarišských Michaľanoch tvoria deti z rómskej osady v Ostrovanoch. Obe sa zapojili do aktivít národného projektu zameraného na inklúziu marginalizovaných rómskych komunít.
Škola sa stala mediálne známou po rozhodnutí súdu, ktorý konštatoval, že vytváraním tried, kde boli len rómski žiaci, sa dopustila nerovnakého zaobchádzania a segregácie. Riaditeľ školy Jaroslav Valaštiak sa rozhodol postupne zaviesť opatrenia, ktoré by tento stav zmenili.
Richard Nemec z Metodicko-pedagogického centra (MPC) uviedol: „Škole pomáha aj skutočnosť, že sa dostala medzi 200 školských zariadení zaradených do spomínaného národného projektu financovaného z európskych zdrojov. Projekt, ktorý zastrešuje MPC, sa týka približne 45.000 žiakov, z ktorých viac ako polovicu tvoria deti s rómskych osád.“
Koordinátorka projektu Eva Kaduková priblížila ďalšie fakty: „Jednou z aktivít je aj vytvorenie celodenného výchovného systému, ktorý má podporiť začlenenie komunity v školstve a prispievať k vytvoreniu otvorenej, multikultúrnej a pozitívnej atmosféry v školách,“ dodala.
Riaditeľ ZŠ v Šarišských Michaľanoch chce na realizáciu projektových aktivít využiť činnosť školskej družiny a podľa neho by výrazným prínosom bolo aj vytvorenie málotriednej školy priamo pri osade v Ostrovanoch. Valaštiak tvrdí, že v škole už zrušili delenie detí počas obedov v školskej jedálni, čo bolo vraj veľmi zložité, pretože nerómske deti nechceli sedieť s Rómami.
Za najväčší prínos projektu riaditeľ školy zatiaľ považuje zavedenie a preplatenie dvoch pozícií asistentov učiteľa, pričom jeden z nich je priamo z osady v Ostrovanoch. Asistenti by mali byť premostením medzi školou a rodičmi. Projekt zahŕňa aj vytvorenie viacerých programov, ktorých cieľom je presvedčiť rodičov, že vzdelanie ich detí má zmysel a treba ich motivovať.