EÚ presadila BEZPLATNÉ príručné batožiny: Aerolinky ich zrejme premietnu do DRAHŠEJ letenky
Cestujúci v leteckej doprave by mali mať právo na bezplatnú príručnú batožinu. Myšlienka Európskej únie síce znie sľubne a potešujúco pre cestujúcich, vo finále nič zadarmo nebude.

Aj vás niekedy zlákala napohľad lacná letenka? Ak ste sa potešili jej nízkej cene, zarazila vás zrejme výška finálnej sumy. Tá sa po zakúpení batožiny, hoc len príručnej, mohla zvýšiť aj o vyše polovicu či dvojnásobok lákavej ponuky.
Mnohé letenky sú síce napohľad lacné, no len v prípade, že cestujete takpovediac s ruksakom či kabelkou.
Niekoľko spotrebiteľských združení nedávno vyzvalo Európsku komisiu a národné orgány dohľadu, aby preverili práve takéto spomínané praktiky nízkonákladových dopravcov, ktorí podľa nich zneužívajú poplatky za príručnú batožinu.
Označujú ich za neférové a mätúce pre spotrebiteľov, ktorí často až v záverečnej fáze rezervácie zistia, že si musia priplatiť za batožinu, ktorú považovali za súčasť základnej ceny.
Batožina zadarmo?
Poslanci Európskeho parlamentu sa rozhodli zakotviť právo na bezplatnú príručnú batožinu pre občanov členských krajín Únie. Odhlasovali návrh, ktorý by mal ukončiť dlhoročnú prax leteckých spoločností účtovať dodatočné poplatky za príručnú batožinu, informuje portál Euronews.
„Hlasovanie predstavuje dôležitý krok smerom k spravodlivejšiemu a transparentnejšiemu cestovaniu,“ uviedol Matteo Ricci, podpredseda Výboru pre dopravu a cestovný ruch EP a hlavný predkladateľ návrhu.
Nariadenie umožní cestujúcim vziať si na palubu osobnú tašku (napr. kabelku alebo menší batoh) a príručnú batožinu do 7 kg a maximálnej dĺžky 100 cm — bez akýchkoľvek dodatočných poplatkov.
Ako inak, dá sa očakávať, že toto nariadenie by znamenalo finančný výpadok pre aerolinky. Zástupcovia odvetvovej organizácie Airlines for Europe (A4E) upozorňujú, že zákaz spoplatňovania príručnej batožiny by mohol viesť k zvýšeniu cien leteniek. „Čo bude ďalej, povinný popcorn a nápoj k lístku do kina?,“ cituje Politico.eu uštipačné slová Ourania Georgoutsakou z A4E.
„Hlasovanie síce podporuje práva cestujúcich, no zároveň znižuje ich možnosť vybrať si služby, za ktoré chcú platiť, a ktoré odmietajú,“ uviedol hovorca A4E. Tvrdí, že nie všetci cestujúci chcú rovnaký balík služieb a regulácie znižujú flexibilitu leteckých spoločností.
Kedy to začne platiť?
Aktuálne ide o schválený návrh, na rade je hlasovanie celého Európskeho parlamentu. Následne sa začne vyjednávanie s členskými štátmi, ktoré môžu predložiť vlastné pripomienky a zmeny.
Ak návrh europoslancov bude schválený, po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ nadobudne legislatíva účinnosť — pravdepodobne v priebehu roka 2025.
Celý návrh sa dotýka aj ďalších práv v oblasti leteckej dopravy. Upravil by sa aj zložitý proces vrátenia peňazí v prípade zrušeného letu alebo dlhého meškania. Po zrušení letu alebo inom narušení dopravy bude musieť dopravca do dvoch dní zaslať predvyplnený formulár na odškodnenie a vybaviť refundáciu do siedmich dní. Deti do 12 rokov by po novom museli sedieť pri dospelej osobe bez ďalších nákladov. Osoby so zníženou pohyblivosťou získajú nárok na sprievodcu zadarmo.