Ľubomír Hudačko Rôzne

V Prešove máme prevádzky, ktorých názov vás hneď chytí za srdce: Žiadna angličtina, ale pravá šariština!

Majú kreatívny názov, ktorý vám hneď udrie do očí. V našom meste natrafíte aj na prevádzky, ktoré majú pomenovanie v originálnej šarištine. Opýtali sme sa majiteľov, ako názov ich podniku vlastne vznikol, prečo sa preňho rozhodli a či praktizujú šarištinu aj v komunikácii so zákazníkmi.

Ilustračný obrázok k článku V Prešove máme prevádzky, ktorých názov vás hneď chytí za srdce: Žiadna angličtina, ale pravá šariština!
Zdroj: Dnes24.sk

Medzi takéto prevádzky v našom meste patrí aj Gačkáreň. Tá je v Prešove vyhľadávaným butikom. Majiteľka Gabriela Jurčová nám prezradila, ako prišla k tomuto netypickému názvu podniku.

V Gačkárni nekúpite len gače

„Keďže som už dva roky predtým fungovala v tejto predajni s predajom spodnej bielizne, gatiek a podprseniek, prišlo mi to fajn pomenovať predajňu nejako inak – kreatívne. Predaj gatiek ostal, len sortiment som obohatila o textil, ako nohavice, tričká, kabelky a iné. A tak sa názov uchytil. Tvorba názvu bola pritom úplne spontánna a odozvy sú väčšinou pozitívne. Ľudia sa pred predajňou zastavujú a niekedy sa aj pousmejú. Hlavne staršia kategória ľudí je tá zvedavejšia,“ zhodnotila Jurčová, ktorá v butiku spolupracuje s vedúcou Dankou Pavlendovou.

Zákazníci majú podľa majiteľky pri návštevách otázky typu, či sa tu predávajú iba gačky, alebo aj niečo iné, alebo či sa môžu pozrieť, čo to tam vlastne predávajú. „V dnešnej dobe už nie je problém s ničím a čím kreatívnejší názov, tým viac ľudí to púta. Niekedy nám ujde a rozprávame sa aj v šarištine, no inak sme verné spisovnej slovenčine a verné východu,“ uviedli na záver Jurčová so smiechom.

Lačni jak viľk

Podobné zmýšľanie mal aj majiteľ Lačneho viľka na Sekčove Juraj Marchevský. Podľa neho sa dnes Prešovčan prejde po svojom rodnom meste a vidí množstvo reštaurácií a iných podnikov s anglickými, talianskymi a rôznymi zahraničnými názvami. „V prevažnej väčšine ide o názvy, ktoré Prešovčanovi nepovedia absolútne nič. Ide o názvy tváriace sa moderne a štýlovo, pričom sú však prázdne, bez zjavného významu a náznaku originality. V metropole Šariša a srdci šarišského nárečia je toto nepochopiteľný jav,“ hovorí nám.

Pre hrdého Šarišana a milovníka krásy šarišského nárečia – ako je sám Juraj – bol teda výber šarišského názvu pri budovaní značky reštaurácie jasnou voľbou. „Mojim úmyslom bolo humornou formou prezentovať šarišské nárečie a vytvoriť názov, s ktorým sa Prešovčan ľahko stotožní a značku, o pôvode, ktorej nemôžu byť žiadne pochyby,“ vysvetľuje Marchevský. Ďalšími kritériami bola jednoduchosť, zapamätateľnosť, schopnosť názvu vyvolať v človeku jasnú asociáciu s ponúkaným produktom a súvis s prírodou, ktorú má veľmi rád.

„Kedi koňečňe otvorice? Už som lačni jak viľk! – takto sa pán na ulici niekoľko dní pred spustením dožadoval skorého otvorenia Lačneho Viľka. Táto príhoda, pozitívna odozva zo strany zákazníkov a ich úsmev pri prvom pohľade na reklamu nad vstupom do reštaurácie svedčia o úspechu názvu Lačni Viľk. Do šarištiny svojich zamestnancov ani zákazníkov nenútim. K jej používaniu prichádza spontánne podľa povahy zákazníka,“ zakončil majiteľ Juraj Marchevský.

Môže vás zaujímať:

Mliečny bar, Automat… 5 legendárnych prevádzok zo socíku, ktoré sme navštevovali v Prešove

Keď na vás prídu nákupné chúťky: Päť zaujímavých obchodov, ktoré môžete nájsť v Prešove

Zábavy vo Hviezde či diskotéky v Klube mladých: Slávne podniky, v ktorých sa Prešovčania za socíku vedeli baviť

Šarišské názvy prevádzok: V Prešove máme Gačkáreň aj Lačneho viľka
5
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM