Ľubomír Hudačko Správy

Nahrávacie štúdio v Prešove sa pýši klientmi z Anglicka aj USA: Booking majú plný na 5 mesiacov dopredu!

V septembri 2008 založili Štúdio 7 recording a hostili už množstvo hudobníkov. Nahrali pre nich albumy so zvukom, ktorý vyhľadávajú aj interpreti mimo Prešova. Hodnotili ich dokonca celebrity v USA. Viac prezradili Rasťo Papp a Vlado Randy Gnepa v rozhovore pre náš portál.

Ilustračný obrázok k článku Nahrávacie štúdio v Prešove sa pýši klientmi z Anglicka aj USA: Booking majú plný na 5 mesiacov dopredu!
Zdroj: Dnes24.sk

Nahrávacie štúdio 7 má za sebou úspešných 6 rokov a ide ďalej. Čakajú ho nové projekty, noví ľudia a hlavne množstvo kvalitne vyprodukovanej hudby. Za týmto všetkým stoja jeho zakladatelia – Vlado Randy Gnepa a Rasťo Papp. Práve s nimi sme sa v priestoroch štúdia na hudobnú tému porozprávali.

Speváci si v štúdiu pomáhajú technikou výdatne. No potom to aj tak počuť na koncertoch, či je ten daný interpret skutočne dobrý, však?

Rasťo Papp: Určite je to počuť na živom koncerte. Zo štúdia chce každý odchádzať s dobrým pocitom, že podal čo najlepší výkon. Samozrejme, ak sa dá dopomôcť k tomu, ab to bolo úplne ideálne, tak sa tomu pomôže. Niekomu menej, niekomu viac. Výsledok je veľmi dobrý, ale diváci to na koncertoch počujú.

Sú interpreti, ktorí techniku nepoužívajú?

Rasťo Papp: Sú. Z Prešova je veľký pán spevák Peter Debnár z kapely Raindown. Z Košíc je to Rasťo Kopina z Nocadeň. To sú speváci, ktorí to dajú na šupu a potom sa už len vyberie to, čo sa páči. Každý má svoje dni. Myslím si však, že človek musí vedieť aspoň trochu spievať. Napríklad zo mňa Randy speváka nikdy neurobí.

Randy: Technika im dáva istú možnosť pomoci a v dnešnej dobe je to už viacmenej bežné, no je to skôr vec lenivosti nie nutnosti. Ale ešte stále je zopár hudobníkov ktorí túto pomoc zďaleka obchádzajú.

Chodia sem nahrávať aj interpreti, ktorí nie sú z Prešova?

Randy: Môžem povedať, že 80% zákazok nie je z Prešova. Čo neznamená, že by tu bolo menej hudobníkov alebo skupín ako inde, skôr to bude absenciou financii v kultúre.

Kto všetko tu už nahrával, dá sa to vymenovať?

Randy: Minule som rátal ukončené projekty, a bolo vyše 190. Ťažko preto menovať, aby som niekomu nekrivdil. Ale je to pestré, od jazzu, popu, elektroniku až k rapu…

Prišla sem k vám aj skupina Aya zo Žiliny…

Randy: Robili u nás nejaké single, ktoré sme potom aj Best Of-kou dokončovali u nás. Sú to skvelí ľudia s množstvom skúseností a dávkou pokory, pri ktorých sme si uvedomili, že sa stále máme čo učiť.

Ako to, že zo Žiliny príde kapela práve sem, do Prešova?

Randy: Pýta sa to veľa ľudí, ktorí k nám chodia. Myslím, že je to všeobecne Prešovom a atmosférou v tomto meste, a verím, že je to aj snahou ľudí robiť tu veci čo najlepšie, nevynimajúc umelcov, ktorí tu žijú.

Rasťo Papp: Pri všetkej skromnosti, Randy je človek, ktorý to vie robiť. Nestačí preto teda mať len techniku, musí to vedieť obsluhovať človek, ktorý to vie robiť. Dovolím si tvrdiť, že väčšinou tu chodia muzikanti aj kvôli Randymu. Je to šikovný producent, techik, zvukár aj človek. Ľudia tu preto prídu s radosťou a myslím si, že si to nahrávanie užívajú. Nie je to o tom, že idem to rýchlo nahrať a potom odtiaľ preč.

Randy: Nechcem to deliť na východ a to ostatné, no neviem si pomôcť. V okolí Prešova je jednoducho množstvo nadaných umelecky zmýšľajúcich ľudí, ktorí to fakt chcú robiť. A nie som ani zďaleka sám a fakt nebyť podpory ostatných, tak to nefunguje. Nezmení to jeden človek. Navzájom sa inšpirujeme tým, že sme vždy lepší a lepší.

Vás ocenili Opálovým zrnkom. Čo taká cena pre vás znamená?

Randy: Hlavne je to záväzok. Tým, že to robíme už šiesty rok, sa z toho stala istá rutina, čo je na jednej strane výhodou, lebo nám to už ide automatickejšie a lepšie. No až toto ocenenie nám pripomenulo to množstvo práce, ktoré je za nami. Povedali sme si teda, že to fakt malo význam.

Rasťo Papp: Nie je to len o tom, že tu interpreti chodia nahrávať, ale štúdio spolupracuje aj napríklad s prešovským rádiom, kde robíme raz do mesiaca reláciu Pegas live. Tam si voláme áčkových interpretov a vyrábame živý koncert a rozhovory. Raz do roka potom robíme aj podujatie pre začínajúce kapely. Tam víťaz získava nahratie singlu u nás v štúdiu. Sme radi, že si to všimli a dostali sme ocenenie, ktoré potešilo.

Randy: Aby to neznelo ako klišé, ale tieto aktivity ako napríklad Pegas sú vždy bez akéhokoľvek zisku. Vždy je za tým zámer pomôcť tým, lebo vieme že podpory kultúry v médiách je čoraz menej, tak prečo nepomôcť svojim kúskom skúseností.

Rasťo Papp: Potom je k tomu už len čerešnička na torte, ak víťaz Pegasa postúpi so skladbou na medzinárodný festival tým, že ho hrajú rádiá. Jedna formácia vyhrala hlavnú cenu a to bolo na tom najlepšie. Je tam porota, ktorá rozhoduje a vyhrali tí, čo niečo dokázali. Je to naozaj skvelé.

Ako to bolo s hodnotením piesní v USA, ktoré sa nahrávali práve tu?

Randy: Je to poctou, že sa skladba dostala do prvej päťky naj skladieb z celého sveta. Práve sme tesne pred vyhodnotením (rozhovor sme uskutočnili v strede novembra, pozn. red.) tak sa nechajme prekvapiť. V porote je niekoľko top zástupcou z hudobnej „bradže“ v USA ako napríklad Lenny Kravitz, Alicia Keys alebo Gwen Stefani. Ale v prvom rade je to zasluhou speváka Joža „B-Joey“ Bubnára, ktorý nečaká na zázrak, ale aktívne pracuje na všetkom čo potrebuje skladba k životu. Zdá sa mi, že na Slovensku sa na to trochu zabúda.

Aký máte ďalší cieľ?

Randy: Spokojne spávať s pocitom, že každý, kto zo štúdia odíde si povie: tí ľudia nám ozaj pomohli a to čo robia, robia dobre.

Rasťo Papp: Úplne najviac je to, ak sa sem budú vracať. Ak by to nebolo len jedným singlom, alebo cédečkom, ale že vedia, že sem môžu kedykoľvek prísť a budú spokojní.

Môže interpret na sebe popracovať natoľko, aby už nemusel až tak používať štúdiovú techniku? Nezvykne si na to príliš?

Randy: Určite áno. Trend v aranžovaní sa posunul o čosi ďalej a precíznosť je už skôr nutnosťou, aby sa skladby vyrovnali čomukoľvek svetovému. Štúdio je tu presne na to. Avšak ak človek vie, čo od skladby očakáva a pridá k tomu istú dávku živelnosti pri živom hraní, tak si to vie o to viac naživo obhájiť a ľudí prekvapiť.

Niekomu sa to aj môže páčiť, ak spev naživo má viditeľné a počuteľné chyby…

Randy: Priznám sa, že aj mne, albumy sú mnohokrát sterilnejšie. To je ako porovnávať film a divadlo, často je to neporovnateľné. Myslím že úspech je niekde uprostred.

Pri nahrávaní je kapela celý čas v štúdiu, alebo sa postupne striedajú jej členovia?

Randy: Je to rôzne, stáva sa že projekt má deväť členov, ale do štúdia príde jeden a ten vie presne, čo chce a ostatní pridu na kontrolu úplne na koniec a daju si kávu s úsmevom a spokojnosťou. Potom im stačí vytlačiť ich part a môže sa hrať. Potom sú aj kapely, ktoré nahrávajú a prežívajú spolu úplne všetko. Potom niečo nahrať na jeden pokus nie je vôbec ťažké.

Prezradíte vtipné príhody z nahrávania?

Randy: Je ich také kvantum, že spomenúť si na nejakú by bol zázrak.

Rasťo Papp: Keď tu bola kapela Mloci, tak oni nahrávali naraz. Vtedy ma milo prekvapili, že sú „blázni“ nielen na pódiu, ale aj presne sú takí istí aj mimo pódia. To bolo úplne super, človek išiel do štúdia s radosťou a tešil sa, že sa opäť zasmeje. Boli tu príhody jedna za druhou.

Má Prešov ešte ďalšie nahrávacie štúdio?

Randy: Áno. Je tu ešte dalšie, ktoré je navyše plnohodnotný multimediálny priestor, ktorému držíme palce. Robia omnoho viac, ako by museli a je to úplne skvelé.

Rasťo Papp: Potom sú ešte štúdiá v domácom prostredí. Kto má mikrofón a kombo si povie, že má štúdio. Randy: V dnešnej dobe za 150 eur si už vie človek urobiť základné skice, ktoré je mnohokrát predsa len lepšie dokončiť v štúdiu.

V Perine sa teda nahrali mnohé zásadné skladby. Aký mala osud?

Randy: Štúdio Perina s Martinom Migašom mi dala veľký základ k tomu čo teraz robím, Martin ma naučil množstvo vecí, ktoré mi veľmi pomohli. V roku 2008 som odišiel, aby sme spoločne s Rasťom Pappom otvorili Štúdio 7. Perina, teda Martin Migaš sa po čase spojil s chlapcami z kapely Komajota a vznikol skvelý multimedialny priestor a teda spomínané nahrávacie štúdio.

Keď ste štúdio zakladali vy, čo ste si povedali na začiatku? Je teraz s odstupom času spokojnosť s tým, ako to funguje?

Rasťo Papp: Randy v tom robil, ja som išiel do neznámeho, ale fungujeme ten spomínaný čas, takže má to svoju kvalitu a naplánované termíny do marca 2015 hovoria samé za seba.

Randy: Samozrejme, že sme spokojní, pretože sme na začiatku vôbec netušili či z toho niečo bude. No neustále plný booking na päť mesiacov dopredu je dostatočnou satisfakciou. Sme radi, že medzi klientmi a nami funguje istá chémia, ktorá ich privedie opakovane k nám.

  • Štúdio sa môže pýšiť klientmi nielen zo Slovenska, ale aj z Česka, Poľska, Anglicka či USA. Úzko spolupracuje so zahraničnými štúdiami v USA a Anglicku. Vďaka svojej precíznej produkčnej a študiovej práci dosiahlo množstvo úspechov v zahraničí, kde ich práce získali mnoho ocenení ako napriklád v Poľsku, Bulharsku alebo v Anglicku. Alicia Keys, Gwen Stefani a Lenny Kravitz si vybrali skladbu z produkcie Štúdia 7 ako jednu z päť najlepších z celého sveta roka 2014. Štúdio má za sebou už niekoľko úspešných projektov ako napríklad Pegas, ktorý podporuje mladé kapely a projekt Pegas Live zameraný na live koncerty, súčasťou ktorého sú popredné kapely slovenskej scény. Z produkcie Štúdia 7 sa skladby pravidelne umiestňujú v top hodnotení IFPI Slovenskej Republiky.
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM