Ľubomír Hudačko Správy

Na ceste v Prešove predviedli pozoruhodné zariadenie: S výtlkmi dokáže bojovať aj pri -15 °C

V Prešove predstavili zaujímavé zariadenie. To dokáže opraviť cestu aj pri teplote mínus 15 stupňov Celzia. Použité bolo v Nižnej Šebastovej pri prezentácii opráv nerovností a výtlkov.

Ilustračný obrázok k článku Na ceste v Prešove predviedli pozoruhodné zariadenie: S výtlkmi dokáže bojovať aj pri -15 °C
Zdroj: Dnes24.sk

Mesto v rámci prevádzacieho dňa rokovalo o forme využívania tejto technológie. Cesty by sa tak mohli plátať technológiou CoMS s.r.o., ktorá je výhradným dovozcom zariadení Silkot v Slovenskej republike a v Rakúsku.

„Pre mesto Prešov sme pripravili bezplatnú prezentáciu vo forme opravy výtlkov a sieťového rozpadu s celkovou plochou 20m2. Išlo o silné poškodenie cesty s viacerými druhmi defektov,“ vysvetlil konateľ spoločnosti Róbert Marušák.

Ide podľa neho kompaktné zariadenie, ktoré obsahuje všetko potrebné technické vybavenie na lokálne opravy ciest, najmä na výtlky, sieťový rozpad vozovky, prepadnuté krajnice, poškodenia v okolí kanálových vpustí a obrubníkov ako aj zvlnených vozoviek a iných nerovností. Pri opravách infratechnológiou sa nepoužíva frézovanie, vyrezávanie ani penetrovanie.

Ako to funguje?

Najskôr je podľa Marušáka potrebné poškodené miesto dôkladne vyčistiť od kamienkov, vody, hliny, lístia a podobne. Opravované miesto sa nahreje infražiaričom a takto nahriate miesto opravy je potrebné rozrušiť a rozhrabať. „Opravované miesto je potom doplnené novým horúcim AB (Asfaltobetón) materiálom zo zásobníka na asfalt, ktorý je súčasťou vysprávkovej súpravy. Veľmi dôležité je obidva, teda pôvodný AB a doplnený AB správne premiešať a následne valcovaním spojiť napevno bez spár, v rovine s okolitou vozovkou,“ vysvetľuje Marušák.

Takto opravené miesto je najskôr prehriate do hĺbky, čím sa opravia aj pod povrchové praskliny, trhliny a dutiny, ktoré sú pôvodcami výtlkov a prasklín. Na opravy pomocou infražiaričov je poskytovaná záruka obyčajne 2–3 roky. Štatisticky je potvrdené, že takéto opravy vydržia v pôvodnej kvalite 5 a viac rokov.

Systém Silkot je vyrábaný v Českej republike výrobcom Kotrbatý VMZ, ako jediné zariadenie svojho druhu v Európe – ako kompaktná vysprávková súprava. „Ak objednávateľ opráv porovná ceny, kvalitu opráv zariadením Silkot a inými technológiami, vyjdú zaujímavé čísla. Opravy infratechnológiou Silkot sa pohybujú v cenách bežných opráv. Výdrž opravovaného miesta infratechnológiou je 3–4 násobná oproti oprave bežnými technológiami. To predstavuje vysokú úsporu pre mestá a obce,“ líči Marušák.

Zimná údržba

Najzaujímavejšou je však podľa neho prevádzka zariadenia v zimných mesiacoch. „Opravy je možné vykonávať s rovnakou kvalitou aj v zimných mesiacoch s teplotami do –10°C, v niektorých prípadoch pri bezvetrí až do –15°C. To nedokáže pri udržaní kvality opravy žiadne iné zariadenie, alebo technológia. Tým sa vie zabezpečiť celoročná havarijná služba opráv najnebezpečnejších výtlkov a defektov ciest. Ceny opráv v zimných mesiacoch sú kvôli spotrebe plynu približne o 15% drahšie, ale stále neprevyšujú priemer cien za opravy bežnými technológiami,“ uvádza Marušák.

Mestá a obce nie sú preto odkázané na jarné opravy, tie sa môžu vykonávať počas celého roka tak, aby bola zabezpečená bezpečná premávka vozidiel na frekventovaných úsekoch bez nebezpečných výtlkov. Zariadenie Silkot používajú vo viacerých štátoch EU s vynikajúcimi štatistikami a ohlasom. „Po 5 rokoch používania zariadení s infraohrevom v ČR sú k dispozícii laboratórne testy vzoriek. Výsledky prekvapili aj odborníkov, pretože hĺbkové vzorky odobraté zo spojov opravovaných technológiou infražiarením vykazovali pevný spoj bez ďalšieho narušenia aj po 60 mesiacoch od uskutočnenia opravy,“ dodal Marušák.

Výtlkom by mohlo odzvoniť: V Prešove predstavili prelomovú novinku!
3
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM