Monika Földešiová Rôzne

Doprava problémom (nielen) Prešova

Kandidáti na funkciu primátora Prešova si uvedomujú, že jedným z najvážnejších problémov, ktorý ťaží ich mesto, je doprava. Počet áut neustále rastie, chýbajú parkoviská a vážne komplikácie spôsobuje tranzitná doprava.

Podľa Ondreja Mateja (SDKÚ-DS, KDH, SaS, Most-Híd) je najúčinnejším riešením kolabujúcej dopravy v meste, vybudovanie diaľničného obchvatu a odklonenie tranzitnej dopravy.
„To je alfa a omega dopravy v Prešove, ktorá sa dá zvládnuť iba v spolupráci s vládou SR. Odľahčením dopravy by nesporne bolo aj vyriešenie problému Sabinovskej ulice, ktorú je potrebné obísť a pretrasovať premávku poza Starú Tehelňu, popod Tábor s vyústením pri Baumaxe,“ uviedol Matej. Uvedomuje si aj katastrofálny nedostatok parkovacích miest, doterajší systém parkovania považuje za zlý a nefunkčný.
Nezávislá kandidátka Marta Kollárová tvrdí, že v Prešove, ktorý je uzlom tranzitnej dopravy, neboli na elimináciu zhoršeného životného prostredia v obytných zónach vykonané takmer žiadne opatrenia.
„Je potrebné zvýšiť priepustnosť na novovybudovaných cestných komunikáciách, zmenou trasovania a tiež prehodnotením zmeny v smerovaní dopravy mimo centrum, lebo inak exhaláty zahltia naše mesto,“ uviedla Kollárová. Parkovacie plochy v meste by sa podľa nej nemali budovať na úkor zelene, riešenie vidí vo výstavbe veľkokapacitných parkovacích garáží.
„Najväčším problémom v meste je nedokončené prepojenie Rusínskej a Kuzmányho ulice na Čierny most. Je nevyhnutné pokračovať vo výstavbe Nábrežnej komunikácie s vyústením pred ZVL, pokračovať vo výstavbe tunelového variantu D1 a začať budovať severný obchvat mesta,“ konštatoval Milan Laca (Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, HZD).
Laca si myslí, že parkovanie hlavne na sídliskách je možné riešiť referenčným systémom pakovania, aby po výstavbe ďalších parkovacích plôch vlastník druhého, prípadne ďalšieho auta bol spoplatnený.
Podľa Antona Bidovského (nezávislý) najväčším problémom v oblasti dopravy je zhustená premávka, pričom výrazné zaťaženie spôsobuje tranzitná doprava.
„Tranzitom sú zaťažované najviac ulice Levočská a Šafárikova. Riešením je prepojenie Rusínskej ulice a Čierneho mosta, presmerovanie kamiónovej dopravy, zrušenie niektorých jednosmeriek a vypracovanie komplexného projektu vnútromestskej dopravy,“ tvrdí Bidovský. V rámci spomínaného projektu treba okrem iného vybudovať viacero záchytných parkovísk pre kamióny. Bidovský je presvedčený, že je potrebné postaviť aj nové parkoviská na sídliskách a zároveň sa prikláňa k zníženiu parkovného.
Podľa úradujúceho primátora Pavla Hagyariho (nezávislý, radnica za posledné štyri roky rozbehla viacero aktivít, ktoré buď problém vyriešili, alebo ho odstraňujú postupne. Ako príklad uviedol dokončenie Okružnej ulice a postupné zvyšovanie parkovacích kapacít, v ktorom treba pokračovať hlavne na sídliskách.
Za nevyhnutné považuje odklonenie tranzitne dopravy z mesta, preto je podľa neho potrebné vytvoriť tlak na kompetentné orgány, aby sa začala výstavba obchvatov Prešova. Rovnako ako ostatní kandidáti považuje Hagyari za dôležité dokončenie prepojenia ulíc Rusínska a Kuzmányho.
„Momentálne už riešime posledné výkupy pozemkov a potom bude môcť dôjsť k realizácii. Máme projekt na komplexnú organizáciu dopravy na Sídlisku II, vybudovanie nových chodníkov,“ uviedol Hagyari. Dodal, že v prípade dopravnej infraštruktúry sa treba zamerať aj na cesty do nových lokalít s individuálnou bytovou výstavbou a zo strany mesta pripraviť všetko potrebné na dokončenie Nábrežnej komunikácie.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM